Bridgerubriek 9 januari 2016

De tijd rond de feestdagen is er een van zorgeloosheid en rust. Niet iets wat ik direct ambieer. Na talloze potjes patience is nu gelukkig alles weer normaal. Clubavondje en competitie in Utrecht. Meteen na een spel en een blik naar de overkant voelt alles weer vertrouwd. Ongeloof, verbazing en andere emoties op de vierkante centimeter.

Bridge in de buitengewesten gaat anders dan bij de landelijke competities. Je speelt wel paren, maar de tactiek is zoals bij viertallen. Eerst de manche zeker stellen en dan pas voor de overslagen. Ook sommige conventies vallen uit de toon. 4♣ Als azenvragen is dan wel bijna uitgeroeid, maar het gebruik van Montreal relay tiert nog welig. Was dat niet verboden per 1 januari door de nieuwe minister van justitie? Wat echt afgeschaft moet worden is OPEL:

O/-
10 8 7 3 2
10 8 5 4
9
H B 2
V B
6 4
9 3 A H B 2
H B 10 8 5 7 6 3
A 8 6 3 10 9 5 4
A H 9 5
V 7 6
A V 4 2
V 7
 

Nooit gehoord van die Duitse auto? Houden zo. De afkorting staat voor oneven positief en even Lavinthal en geldt bij de uitkomst. Je komt dus niet met je beste kleur ( tegen Sans) maar met een even kaart van een andere kleur om partner te vertellen wat je beste kleur is. Kom je met een oneven kaart dan beloof je dus een plaatje in die kleur.

Op dit spel open ik een bovenmodale 1SA en west volgt 2♦. Verhoeven doubleert. Het is een negatief doublet en in het algemeen slechts competitief. Ik volsta daarom met 2♠ en iedereen is tevreden.

West heeft een moeilijke keus bij de uitkomst. De lage kleuren vallen eigenlijk af. Met ruiten geef je vaak een slag cadeau en onder een aas is ook het betere gokwerk. Dus troef of harten. Als je met troef komt, geef je de show weg in die kleur, dus wordt het ♥9.

Drie keer harten, de laatste getroefd en er dan met troef uit, lijkt het begin. Er is echter een klein probleem. Oost neemt met ♥A en speelt een kleintje terug. Ik win, verrassend, met ♥7. Wat is er aan de hand? De Opelcoureurs beloven met ♥9 een plaatje, dus oost wilde partner een slag laten maken met ♥V. Ik vervolg met ♣V en nu de verbinding tussen de verdedigers is verbroken, kan ik op mijn gemak de derde harten parkeren op een vrije klaveren. Twee overslagen.

Was het niet Berry die in een Bols-tip ooit schreef dat signalen goed zijn, maar dat je wel moet blijven nadenken. Aan de kant met die OPEL!

Een andere auto op spel twee:

O/Allen
H V 7 2
8 5 2
A 10 9 8 2
6
10 8 3
A B 9 5 4
B 6 4 A 7 3
7 V 6 4
V B 10 9 8 5 7 4
6
H V 10 9
H B 5 3
A H 3 2
 

Ik ben er niet vies van om een elfpunter te openen, maar houd rekening met wie er tegenover me zit. Waar anderen beleefd passen, vindt mijn partner makkelijk twee boden met een éénpunter. Zo zou hij op dit spel na het doublet van zuid op 1♠, eerst 1SA bieden ( klaveren) en later op een gepast niveau de schoppen steunen. Daarom, met een vooruitziende blik, paste ik met de oosthand.

Noord-zuid hebben het bieden voor zich en komen in 3SA. Na 1♦ biedt noord de schoppen en steunt partner met 3♦ na de 2♣ herbieding. Met 3SA besluit zuid de bieding.

Verhoeven rijdt gelukkig in een Bentley en gebruikt ( meestal) zijn hoofd. Klaveren lijkt de beste uitkomst, maar je bent entreeloos. Wat weten we? Zuid heeft de lage kleuren en een hartenstop en daarom weinig kaarten in schoppen. Mijn partner vist ♠8 uit zijn pakje en dat is midden in de roos. We spelen 2e-4e, zodat ik weet dat hij ook de tien heeft. Ik neem de heer in dummy met het aas en speel schoppen terug. ♠V wordt verwijderd en nadat zuid harten speelt, win ik ♥A en cash nog een paar schoppen voor één down.

Als je in een Opel rijdt en met ♠8 begint, neemt partner ♠A in slag een en switcht razendsnel naar harten. Inruilen!